Mare Zeu Vasile, Vasile în postura Lotus. |
Mare Zeu Vasile, Vasile împreună cu Tati Shiva, Bagavan Vishnu, Marele Zeu Ganesha și Marile Zeițe Mahalakshmi și Sarasvati. |
Metafizica.
Metafizica.
Etimologic cuvântul metafizica
derivă din cuvântul grecesc meta,
un prefix însemnând după
sau dincolo
și substantivul physis,
însemnând natură.
Deci metafizica
studiază ceea
ce este
dincolo de lumea
fizică.
Ontologia.
Termenul
ontologie
provine din cuvântul latinesc
ontologia,
care derivă la rându-i din grecescul „ontos”
care înseamnă ființă.
Deci cuvântul ontologie ar însemna știința
ființei
și uneori se folosește interșanjabil
cu cel de metafizică.
Cauza
și efectul.
Sunt două fenomene care se leagă unul de altul ca și acțiune
și reacțiunea.
Râul a crescut, că undeva pe parcurs a plouat sau cineva a
deversat mai multă apă în râu. Dualismul
pshio – fizic.
Termenul
dualism provine din latinescul duo,
însemnând
doi
sau dublu
Dualismul este perspectiva
după care lumea
este constituită
după două
tipuri de substanțe fundamentale distincte și
ireductibile.
„Substanță
însemnând aici doar materialul
ca
atare din care este alcătuită realitatea.”
Exponentul aceste gândiri este
Renne Descartes(1596
– 1650) și a ajuns să fie numit dualismul
cartezian(după
cele două axe de coordonate(
x și y). Deci acest dualism
ne spune că cele două categorii(substanțe)
nu pot fi analizate
una în termeni
celeilalte.
Una
din formele practice
a dualismului
cartezian
este așa numitul dualism „psiho
– fizic.”
Astfel
în cazul dualismului
cartezian
avem
două tipuri de substanță
fundamentală,
unul este mintea
sau spiritul,
iar celălalt tip fundamentală
de substanță
este este corpul(sau
materia, sau fizicul). În cadrul acestui dualismului
cartezian
se
spune că Dumnezeu
a
creat îngeri
și pietrele
și
nimic
alt ceva.
În acest caz dualismul
ar da metafizica
perfectă a
unui așa
univers.
În
acest caz răspunzând la întrebarea „Ce
este?”
Adepți acestui
curent filozofic
au afirmat că nu există
decât
acestă
dualitate
psiho–fizică.
|
||||
Monism-ele.
Cuvântul
monism
derivă din grecescul monos,
însemnând singular.
Monismul
este punctul de vedere
după care există
un singur
fel de substanță
din care este alcătuit
totul.
Principalele monism-e
sunt
următoarele: a). Panpsihismul(sau
idealismul,
sau idealismul
obiectiv)
este punctul de vedere
după care totul ceea ce există
are
un caracter
de minte/spirit/psihic(poporul
evreu
era un puternic popor monist).
b). Panteismul,
conform panteismului,
tot ce există
este o parte a lui Dumnezeu(indieni
sunt un puternic popor panteist).
Exponentul principal a fost
Baruch Spinoza(1632
– 1677). c). Monismul
neutru,
este punctul de vedere
după
care există
o singură substanță fundamentală,
nici asemănătoare mentalului,
nici materială,
mai degrabă să devină
una sau alta.
Materialismul.
Materialismul are un punct
de vedere
după care tot ce există
are un caracter de corp
sau materie.
În acest caz materialiști
sau lăsat ghidați
de „științele
natural”,
iar
răspunsul lor la întrebarea „Ce
este?”
. Aici
au intrat mulți oameni
de știință
carea, au afirmat
că în
final totul este
alcătuit de
materie.
d). Fizicalismul.
În epoca modernă a
timpurilor
noastre,
concepția asupra
universului
s-a
schimbat foarte
mult
față
de concepțiile
„științelor
naturi”
și
în acest caz au dispărut
cu bună știință termenul
de
materie.
În locul materiei
au apărut
o seri de lucruri(fenomene)
precum energie,
câmpuri
și
forțe
care
au început să ocupe
un loc fundamental
în
cunoașterea
realități
oferit de știința
contemporană.
|
||||
|
Fizicaliștii
În
acest caz gânditori
ghidați de știința
contemporană
au început să se auto-considere
„fizicaliștii”.
În cadrul acestui nou tip de filozofie totul
se reduce la
tipurile de lucruri studiate
de științele
fizice.
Totuși fizicaliștii
au înlocuit vechea concepție
dualistă psiho-fizic
cu noua lor concepție
denumită teoria
identități minte-creier
sau materialism esențial.
În acest caz fizicaliștii
susțin
că mintea
este identică
cu creierul(sau
creierul și sistemul nervos central). Liberul
arbitru ca problemă
metafizică.
Științele naturi ne dau în general explicații
cauzale(precum
fiecare cauză
are
ca
rezultat
un efect).
În
acest caz fizicaliștii
spun
că fiecare cauză(eveniment)
este legic
necesar
fiind evenimente
care îl preced
și
condițiile pe
fondul
care se petrece.
Următoarele capitole ale filozofiei
nu le vom trata:
„Filozofia minții”,
„Filozofia limbajului”,
„Etica”(filozofia
socială și politică). Dacă vom avea
tangență
cu anumite explicații
ale
acestor capitole le vom trata
acolo.
|
||
Filozofia
religiei.
În
epoca antică,
trecută
și prezentă
filozofii
au căutat răspunsuri
la întrebările
ridicate
de credințele
religioase.
În acest fel filozofii
au argumentat
că în toate cercetările
lor ei se sprijină
pe rațiunea
umană „neajutorată;”
ea folosește
analiza
și raționamentul.
În acest caz Biblia
este o revelație
divină(inspirație),
în acest caz aceste
adevăruri sunt
inaccesibile
prin alte
mijloace.
Spre
deosebire
de filozofie,
religia
se sprijină pe credință.
Despre credință
filozofi
spun că este irațională
și nu se sprijină
nici pe un document
palpabil în
prezent.
Astfel se naște
între filozofie
și religie
o dispută
care pune problema modului
în care ar trebui abordată disputa
dintre „rațiune
și religie,”
„rațiune
și credință.”
Cei
care consideră că enunțul
„Dumnezeu există”
este un enunț propriu-zis(capabil
să fie adevărat
sau fals)
se împart în trei
categorii:
a). teiști,
care susțin că este un enunț adevărat,
b), ateiști,
care susțin că este un enunț
fals,
c). agnostici,
care susțin că nu
știu
că este adevărat
sau fals.
Luând
în calcul aceste trei
opțiuni fundamentale,
vom considera următoarele întrebări:
Cum poate fi conceput
Dumnezeu?
Care este natura
lui Dumnezeu?
Există rațiuni
separate de credința
însăși, pentru a crede
în Dumnezeu?
Poate stabili rațiunea
că există un
Dumnezeu?
Filozoful
poate dovedi
existența
lui Dumnezeu?
|
||
Următoarele
subiecte
importante
i-a preocupat foarte mult pe mari
filozofi.
1). Problema
răului
– cum poate exista răul
dacă există într-adevăr un Dumnezeu
bun
și atotputernic?
2). Nemurirea
sufletului
–
întrebarea dacă oamenii
au un suflet
nemuritor,
o parte spirituală
supraviețuiește
morții corpului.
3),
Care
este natura și posibilitățile experienței religioase,
a
cărei formă de maximă intensitate este numită experiență
spirituală.
Despre rațiune
am vorbit,
iar credința va
fi explicată în
detaliu lecțiile viitoare.
Teologia
este studiul lui Dumnezeu, al atributelor
Sale, al relație Sale cu lumea.
Cuvântul
derivând din greacă, theos
= zeu,
iar logos
= cuvânt
sau discurs.
Tot
ce poate fi stabilit prin rațiune
umană singură
– adică independentă
de orice relevație
– este denumită teologie
naturală.
Deci în acest caz, spunem că teologia
naturală
este acea parte a teologiei
care
poate fi stabilită prin rațiunea naturală.
Tot ce
pretinde acceptarea
unei dogme bazate pe
revelația
unei religii particulare
este denumită
teologie dogmatică.
Dogma
este o credință
obligatorie
pentru membri
unei
anumite
religii.
O
poziție extremă
este cunoscută
sub numele de fideism(de
la latinescul fides
= credință),
care susține că rațiunea nu
poate stabili prin sine nimic
despre Dumnezeu
– astfel spus nu există teologie naturală.
Foarte mulți filozofi interpretează
enunțul
„Dumnezeu
există ”
că „Există cel puțin și
cel mult o ființă divină.”
|
||
Dumnezeu
ca persoană.
Dumnezeu
ca persoană.
Majoritatea credincioșilor
cred că Dumnezeu
este o persoană
.
Mai ales că în Biblie
scrie că omul
a fost făcut
după chipul
și asemănarea
Sa.
Dacă
stăm și
analizăm o persoană umană,
vom vedea
că ea se
naște
devine tânăr
se căsătorește,
face copii,
vine bătrânețea
și vine cel mai nedorit lucru
„moartea.”
În acest caz conceptul nostru
despre persoană nu poate fi aplicat lui
Dumnezeu,
care este cu totul diferit față de noi.
În acest caz filozofi
au elaborat
trei concepte de
bază.
a). Conceptul
de persoană perfectă.
Acest concept nu poate fi înțeles
de ființele umane(concept
neinteligibil). b). Conceptul
de persoană imaterială.
Filozofi
argumentează aici că dacă sufletul
supraviețuiește morți corpului,
atunci nu avem,
în principiu,
nici un motiv
să nu-l înțelegem
pe Dumnezeu
ca o persoană
imaterială.
c). Conceptul
de persoană infinită.
Eu v-am spus
de multe ori că cuvinte
ca: infinitatea,
absolutul,
eternitatea,
veșnicia
etc., nu pot fi exprimate cantitativ
și calitativ
cu mentalul uman.
Concluzie, eu v-am spus că Tati
Shiva(Dumnezeu)
este făcut(alcătuit)
din „CHIT.”
Și că Domnia Sa,
dacă vom
încerca să-l
înțelegem
cu mentalul uman
se află întotdeauna dincolo
de acesta.
|
|||||
Natura
lui Dumnezeu.
În
sens filozofi nu-l înțeleg pe Dumnezeu
asemănător
persoanelor umane.
Astfel ei au elaborat cele trei
concepte,
imaterialitatea,
infinitatea
și perfecțiunea.
Ca să ne arate ce înțeleg filozofi prin perfecțiunea
lui Dumnezeu,
ei i-au dăruit atribute divine(sau
„proprietățile dumnezeirii”).
Acestea sunt omnisciența,
omnipotența,
imuabilitatea,
eternitatea
și atotbunătatea.
Deci
Dumnezeu este omniscient
sau atotștiutor.
Dumnezeu
este
omnipotent,
sau atotputernic.
În
acest caz spun filozofi
că Dumnezeu
a creat lumea
„din nimic”(nihilo).
Mai
mul ei afirmă că Dumnezeu a creat
lumea
într-un mod pe care oameni
nu pot purcede
să-l înțeleagă.
Dumnezeu
este imuabil,
sau neschimbător.
Dumnezeu este
etern(veșnic).
Dumnezeu
este omnibenevolent,
sau atotbun.
|
|||||
Concluzie
generală.
După toate aceste concepte
și atribute divine
ne dăm seama de limitările omului filozof
de al înțelege
pe
Tati
Shiva(Dumnezeu).
Nu deja-ba Mari Zeii
consideră ființele umane
ca animale a lor(animale
zeiești). Deci
omul
sau filozoful
este setat
în corpul subtil,
dar mai ales în învelișul
de pranayama
la asemenea valori
încât e imposibil
să se elibereze singur.
Și este și mai greu
să depășească condiția umană
în care se află(animal
zeiesc) fără sprijinul
Marilor Zeii.
Noi în cadrul Yogi
Noastre nu
vom acorda nici
o importanță
acestor mari filozofi.
Ei au titluri umane,
care sunt date de unul altuia
și care nu sunt recunoscute
de nici un Semizeu.
Deci
acești oameni
au corpul subtil
setat pe
valorile umane,
adică toată cunoașterea lor
este obținută cu ajutorul
organelor de simțuri
și nici de cum nu au un titlu
yoghin
sau „Merit
Yoghin”.
|
|||||
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu